13.10.16

J. K. ROWLING, JOHN TIFFANY, JACK THORNE - Harry Potter a Prokleté dítě

JOANNE KATHLEEN ROWLING, JOHN TIFFANY, JACK THORNE - Harry Potter a Prokleté dítě




ŽÁNR: Fantasy, Magie, Kouzla, Divadelní hra
DÍL: 8.
SÉRIE: Harry Potter
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Harry Potter and the Cursed Child
POČET STRAN: 424
ROK VYDÁNÍ: 2016
NAKLADATELSTVÍ: Albatros


ANOTACE:
Speciální vydání pracovního scénáře.
Harry Potter to nikdy neměl snadné a teď, jako přepracovaný zaměstnanec Ministerstva kouzel, manžel a otec tří školáků, to má ještě těžší.
Potýká se s minulostí, která nechce zůstat tam, kam patří, a jeho nejmladší syn Albus se mezitím musí prát s tíhou rodinného dědictví, o které nikdy nestál. Minulost a současnost se čím dál hrozivěji prolínají a otec i syn zjišťují nepříjemnou pravdu: temnota někdy vyvěrá z nečekaných míst.


JAK JSEM PŘIŠLA JE KNIZE:
Byli jsme na výletě v Praze a já prošla nejméně tři knihkupectví, kde jsem se na každém místě, kde měli knihu vystavenou, zastavila a listovala v ní (a to si vezměte, že v Luxoru mají vystavené hromádky nových knih na každém kroku - a teď si představte, kolikrát jsem se musela zastavit!). Tohle jsem dělala přesně asi dvě hodiny, než jsem ji konečně vzala a koupila. Vždyť je to Harry Potter!!!


OD OBALU PO VNITŘEK:
Formát knihy krásně pasuje k ostatním dílům Harryho, avšak obal se jim moc nepodobá. Tím ovšem neříkám, že není pěkný. Mně se líbí moc! Ta žlutá barva mu propůjčuje nádherný jemný vzhled, písmo je vyvedeno barvou černou. ALE! Na hřbetu se barvy prohodí. Na dotek je sametová, příjemná.
Kniha je dělená na části I. a II., ale také na jednání (přece jenom je to scénář divadelní hry). V samotných obrazech jednotlivých jednání se setkáme s krátkým představením prostředí (upřímně: v tom divadle to muselo vypadat úchvatně!) a následně se střídají přímé řeči jednotlivých účinkujících postav (hlídejte si, kdo co říká - pokud bylo více postav, dost jsem se ztrácela).
Celkově na mě kniha působí dost čistě. Stránky jsou krásně bílé a jemné, nepřeplácané.


MŮJ NÁZOR:
Jak já se na knihu těšila! Přece jenom je to další kniha z kouzelného světa Harryho Pottera, který jsem hltala dříve plnými doušky a náležitě ujížděla na veškerých filmech z tohoto prostředí. Tak se není čemu divit, že jsem knihu musela ve své knihovničce mít. Přečtenou jsem ji měla za pár hodin čistého času (přece jenom stránky ubíhají dost rychle, když na nich najdete pouze přímé řeči postav). Nemohu říct, že bych byla zklamaná, to ne. Při čtení jsem se cítila zase jako v dobách, kdy jsem čekala na další díl a četla knihy o Harrym, které jsem už měla doma, pořád a pořád dokola. Prostě dokonalá nostalgie! Každopádně si myslím, že v tomto díle je nepřeberné množství informací a menších zápletek, které by bylo fajn rozplést v plnohodnotném díle paní Rowlingové! Vždyť z téhle hry mohla být celá kniha o 400 stranách. Hra tedy vyhlíží poněkud zamotaně, nevyváženě a chaoticky. Ovšem pokud se zorientujete, nebudete mít problém si dílo užít.
Moc se mi líbily jiné reality, které byly v knize popsány po změnění minulosti (když Scorpius a Albus použili obraceč času). Často jsem si představovala, jak by vypadal svět bez Harryho, když by válku vyhrál Voldemort. Bohužel častokrát jsem se chytala za hlavu a vykřikovala do prázdna: "Hlupáku, nedělej to! přemýšlej!" Má slova však vyslyšena nebyla a Albus se Scorpiusem se vrhali po hlavě do dalších a dalších nepříjemností.
Závěrem: Ano, vrátila jsem se do časů dávno minulých a  byl to skvělý pocit, který za to rozhodně stál!

POSTAVY:
Postavy v knize byly většinou známé - vrátily se postavy ze starších dílů (i ty, které už jsou po smrti), jen jsou poněkud starší. A Hermiona jako ministryně kouzel??? No, že jsem si to hned nemyslela! Ale není nouze ani o postavy nové, především Harryho syna Albuse Severuse Pottera, Scorpiuse Malfoye či Rose Grangerové-Weasleyové.
Postavu Scorpiuse jsem si moc oblíbila! Je to sympatický, chytrý a velmi opatrný mladík, který je úplně jiný než jeho otec Draco. Albus je spíše nerozvážný a hrne se bez rozmyslu do všeho, co je nebezpečné (v něčem je přece jenom syn svého otce, nemyslíte?). Bohužel Rose má v sobě vštípené jakési předsudky a tudíž se s Albusem baví jen tak "na oko" kvůli Scorpiusovi, kterého spíše přehlíží.
Poznámka: Nejsem si jistá, jak se přesně skloňuje jméno Scorpius (Scorpiusovi? Scorpiovi? Vážně nevím...).

JAZYK KNIHY:
Jazyk mi přišel velmi podobný jazyku dřívějších děl, i když tenhle scénář sepsal Jack Thorne místo paní Rowlingové. Kniha se díky němu četla sama. Musím říct, že nechyběly ani pasáže, kdy jsem se řehtala na celé kolo díky vtipným hláškám.

HODNOCENÍ: 5/5

Musíme brát v úvahu fakt, že autorka se již k sérii Harryho Pottera vracet nechtěla, tak umožnila fanouškům strávit ještě pár chvilek v jeho světě. A já jsem jeho součástí neskutečně ráda a i za tohle "stručné" dílo velmi děkuji! Bylo hezké vidět Harryho jako dospělého, otce svých tří dětí, kdy si s jedním ze synů moc nerozumí.

Poznámka: Tuhle hru kdyby uvedli v ČR, tak na ni bez rozmyslu jdu! Musí stát se všemi těmi kulisami za to! Něco jiného je o ní číst a něco jiného si ji prožít!

Žádné komentáře:

Okomentovat