31.10.16

MARKUS ZUSAK - Zlodějka knih

MARKUS ZUSAK - Zlodějka knih


ŽÁNR: Literatura světová, Romány
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Book Thief
POČET STRAN: 528
ROK VYDÁNÍ: 2009
NAKLADATELSTVÍ: Argo

ANOTACE:
Mladý australský autor sepsal silný, zajímavý a neobyčejně čtivý příběh. Jeho vypravěčem učinil Smrt. Smrt je zdánlivě nezúčastněný divák, s dokonalým odstupem, s osobitou perspektivou; má všechny předpoklady pro to být svědkem a vypravěčem. Ale příběh Liesel Memingerové je tak mimořádný, že i Smrt si musí přiznat zájem o živé lidi, dojetí z jejich utrpení, hořkost a úlevu z konců. I Smrt má srdce. Zusakova kniha se vydává na smutná místa, rozhodně ale není skličující. Kniha se stala záhy po svém vydání mezinárodním bestselerem. 

JAK JSEM PŘIŠLA KE KNIZE:
Najednou z čista jasna mě přestaly bavit ty jednoduché knihy, které jsou tak dokonale předvídatelné, že jsem se rozhodla pro něco náročnějšího. A tak jsem začala shánět Zlodějku knih a nemůžu říct, že to bylo jednoduché. Já totiž nemám ráda filmové obálky knih! A po všech knihkupectvích jsem sháněla tu starší verzi - tu s tančící dívkou a smrtí. A nakonec se poštěstilo, i přes změť filmových obálek!

OD OBALU PO VNITŘEK:
Obálka je nádherná, jednoduchá. Má efekt zastaralého papíru, možná by se dalo říci i pergamenu. Po sundání tohoto přebalu knihu halí pouze hnědá barva.
Kniha je členěna na jednotlivé bloky: prolog, 1. kapitola, atd. A ty se dělí na jednotlivé kratší podkapitoly. Na začátku každého bloku je malý heslovitý souhrn, o čem celý blok = jednotlivé kapitoly budou.
Grafické zpracování knihy se mi velmi líbí! Opravdu nápadité a krásné na pohled.

MŮJ NÁZOR:
Literaturu s námětem války zrovna nevyhledávám, protože je mi vždycky těžko u srdce (ostatně jako určitě i spoustě jiných lidí). Každopádně i přesto jsem si knihu velmi užila a prakticky ji přečetla jedním dechem.
Velmi se mi líbí myšlenka zachránění knih z ohně, vody, atd. A strastiplné cesty k získávání knih (i když některé tak strastiplné nebyly), které Liesel upevňují vzpomínky na určité momenty v jejím životě.
Velmi mě překvapila kniha, kterou Max pro Liesel vytvořil (Dohlížitel). Byla dokonalá! I když mírně nedodělaná (přece jenom byla první). Nutila k zamyšlení a zamačkávání slz (a to má jen 13 stránek!!). Sama jsem si ji prohlédla nejméně 3x a zkoumala ty samé tahy štětce jako Liesel. Je dokonalá! I když ta druhá je samozřejmě propracovanější a kniha nám ukáže pouze jeden jediný příběh - což mě docela i mrzí.

V knize se vyskytují pasáže, kdy úplně cítíte štěstí, naději, atd. a pak najednou Vás vypravěčka vyvede z omylu! Abyste náhodou neusnuli na vavřínech.
Př. Byly to nejlepší časy v jejím životě.
Ale čekaly na kobercový nálet.
Nenechte se mýlit.
Smrt je skvělým vypravěčem, i když kapánek netrpělivým. Ráda prozrazuje věci (důležité věci!) dopředu. A nebojte se, nepřestane Vás kvůli tomu kniha bavit. Nutí Vás číst dál a dál i přesto, že kolikrát máte chuť ji zavřít a příběh nechat tak, jak je. Jako jsem to kolikrát chtěla udělat i já. Ale pak mi to nedalo a četla jsem dál.

V knize mě nejvíce zaujaly poznámky smrti! Jsou prostě skvělé, občas i humorné, vysvětlující, atd. Krásně dokreslují příběh.


Některé části knihy jsou zdlouhavé, zbytečné - např. kradení jablek ze zahrad, atd. Ale slouží k dokonalému vykreslení doby, ve které se příběh odehrával.

Z knihy úplně cítíte tu dobu, kdy lidé chtěli být tím, čím chtěli, ale nemohli (krásně je to vidět na Rubym a jeho snu o Owensovi). Úplně Vás mrazí, když jdou židé městem do Dachau a modlíte se, stejně jako Liesel, aby v tom zástupu nebyl i Max. Cítíte bolest hlavních hrdinů, když musí odejít, či někoho ztratí, nebo jim někdo ublíží. Tohle u mě dokáže vyvolat jen velmi málo knih a Zlodějce knih se to podařilo!
Myslím si, že kniha určitě nebude pro každého. Někomu nesedne jazyk, někomu téma. Ale já jsem si její čtení užila a bude jednou z nejlepších knih v mé knihovně.

POSTAVY:
Jako vypravěčkou celého příběhu je smrt, která v knize ukazuje, že i ona má srdce. Po celý příběh si tvoří/píše poznámky a jsou naprosto úžasné! Zároveň vypráví o své těžké práci.
Hlavní postavou je však Liesel Memingerová, která se náhle ocitne v adoptivní rodině, bez své matky i bratra. Nejprve je na rozpacích, moc pěstounům nedůvěřuje. Naštěstí je tu její vášeň pro knihy a slova, kterým nerozumí a je ochotná projít klidně i peklem, aby knihu dostala do svého vlastnictví.
Ruby Steiner  je Lieselin nejlepší kamarád. Neskutečně rád ji pokouší a do všeho strká nos a rýpe. Zároveň se zastává slabších, je to pravý kamarád. V této době je věčně velmi hladový, ale nemá problém se podělit s ostatními o vše. Miluje Liesel prakticky od prvního okamžiku.
Adoptivní matka Liesel Rosa Hubermannová je ženská do nepohody s velmi prořízlou pusou. Její jízlivost je známá v celé Himmelstrasse. Pod hanlivými slovy/nadávkami se však skrývají hluboké city. Drží své slovo.
Nejvíce sympatickou postavou celého příběhu je pro mě Hans Hubermann čili adoptivní otec Liesel. Má dobré srdce a právě to ho přivede do nesnází. Zároveň pohrdá nacistickým systémem i nacisty a za svůj slib by položil i život. Umí držet slovo, ale i tajemství jsou u něj jako v zamčené truhle. Je Lieselinou oporou, učitelem, ale i vzorem.
Max Vanderburg je postavou, která hodně zahýbe dějem a zároveň pro něj bude Liesel velkou můzou. Je to židovský boxer, kterému se Hans snažil zachránit život. Neustále o sobě mluví jako o zbytečném a pod svou tenkou slupkou schovává obrovské srdce, lásku a vděčnost.

JAZYK KNIHY:
Vyskytují se německé výrazy, které jsou záhy přeloženy. Jazyk je náročný hlavně kvůli tématu knihy. Místy je hodně poetický, zbarvený (např: odkapalo mnoho minut, hořící slova byla vyrvána z vět). Sem tam se dočkáme i několika humorných frází. Čte se však krásně a je srozumitelný. Hodně Vás bude nutit přemýšlet a sem tam si i některé věci domyslet či spojit v celek.

HODNOCENÍ: 5/5

On byl cvok, který se natřel načerno a porazil celý svět.
Ona zlodějka knih, která neměla slova.

Miluju knížky, které mají více než jen 200 stran! O to déle v příběhu můžu zůstat - a já jsem byla ráda součástí toho Lieselina, i když velmi smutného, silného a plného slz! Děkuji =)





Žádné komentáře:

Okomentovat