27.12.16

CARLOS RUIZ ZAFÓN - Zářijová světla

CARLOS RUIZ ZAFÓN - Zářijová světla


ŽÁNR: Literatura pro děti a mládež, Sci-fi a fantasy, Romány
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Las luces de septiembre
ROK VYDÁNÍ: 2014
POČET STRAN: 232
NAKLADATELSTVÍ: Cooboo


ANOTACE KNIHY:
"Svým způsobem jsme všichni vlastně rozbité hračky, nemyslíte?" říká tajuplný výrobce hraček žijící jako poustevník ve svém starém sídle. Obklopen mechanickými bytostmi, které sám stvořil...

Po ponurých dnech se Irene nemůže dočkat léta a slunce. S mladým Ismaelem v Modré zátoce se zdá být všechno perfektní. Ale záhadný hračkář, který zaměstnal Ireninu matku ve svém sídle Cravenmoore, střeží hrozivé tajemství. Všechny místnosti jeho obrovského domu jsou plné mechanických tvorů a rafinovaných hraček, jež stvořil, aby unikl osamění. Do některých pokojů se nesmí vstupovat a brzy se domem začnou prohánět temné stíny a z mlhy kolem opuštěného majáku hrozí obávaná zářijová světla. Z idylky se stane místo hrůzy a Irene s Ismaelem prožijí největší a nejnebezpečnější dobrodružství svého života.

JAK JSEM PŘIŠLA KE KNIZE:
Inu, Ježíšek byl štědrý a nadělil mi tuhle nádhernou knihu (samozřejmě se spoustou dalších nádherných knih)... :)

OD OBALU PO VNITŘEK:
Když tuhle knihu vezmete do ruky, působí na vás, že je hrozně maličká. Obálka je krásně tajemná, laděná hlavně do bílo-modré barvy. 
Celý příběh je rozdělený do několika kapitol, odlišených klasicky číslem a názvem. Písmo není nahuštěné, jsou mezi řádky i celkem větší mezery, takže čtení opravdu velmi rychle utíká.

MŮJ NÁZOR:
Také se vám občas stane, že vezmete do rukou úplně novou knihu a najednou se začtete, ani nevíte jak? Že než se nadějete jste na jejím konci a venku už je noc? Tak přesně tohle se stalo mně... Kniha má pro mě "pár" stránek a řeknu vám, že jsem se ani chvíli při jejím čtení nenudila! Příběh je poutavý, neustále se v něm něco děje, takže neskutečně graduje až do úplného - mimochodem skvělého - finále! Podle mě má příběh zápletku naprosto skvělou!
Jak jsem říkala, při jejím čtení se opravdu nudit nebudete. Kniha je občas rozverná, veselá a uvolněná, ale dokáže být i romantická a dokonce i hororová, že se bojíte i otočit za sebe! 
Hodně se mi na příběhu líbilo, že se odehrával v minulosti (v roce 1937) - v době před druhou světovou válkou, která je v knize na samém konci zmíněna.
Celý tento tajemný příběh vypráví několik hlavních postav a střídají se v přesně ten nejlepší moment, tudíž jste neustále napjatí a knihu nedokážete odložit.


"Nemá cenu ztrácet čas snahami změnit svět, stačí, když se vynasnažíte, aby svět nezměnil vás."

Stále nechápu, jak dokázal autor takhle úžasně popsat okolí, okamžiky, strašidelné detaily, atd. Člověk si dokáže vše tak nádherně vytvořit ve své fantazii... :)
Trochu mě mrzelo, že právě ona obávaná zářijová světla nebyla v příběhu zmíněna až tak moc, že by si kniha zasloužila tento název. Další věc, která mi docela vadila je, že kniha obsahuje chyby (přehozená slova, špatná písmenka) - je to škoda.

Kniha je spíše pro mládež, takže je velmi jednoduchá - určitě jednohubka pro starší čtenáře. Ale přesto na mě zápletka působí velmi věrně a promyšleně.

POSTAVY:
Postavy na mě působily velmi sympaticky, hned jsem si je oblíbila. Ismael s Irene si navzájem hodně věří, jsou velmi stateční a chtějí zachránit každého, na kom jim záleží. 
Další velmi důležitou postavou je Lazarus, právě onen samotářský tajemný hračkář, který rád a krásně vypráví příběhy. Je velmi milý a věrný.
Postavou, která velmi zahýbe dějem je Simone - matka Irene a jejího samotářského, ale velmi chytrého bratra Doriana. Má velmi ráda své děti a udělala by pro ně cokoliv!

JAZYK KNIHY:
Jazyk knihy je nádherný, místy velmi poetický (př. Nad lesem se vznášely tančící girlandy mlžného oparu. - no neříkejte, že to není nádhera!). Hojně se v knize vyskytují přirovnání. Jazyk je spisovný.

HODNOCENÍ: 4/5


"Svým způsobem jsme všichni vlastně rozbité hračky, nemyslíte?" 


ZÁVĚREM: Kniha na mě udělala dojem! A troufnu si říct, že jsem si její čtení opravdu užívala :).
Dokonce přemýšlím, že abych měla sbírku knih od tohoto autora kompletní (myslím tím ze žánru pro mladší čtenáře), pořídím si i zbývající dva díly, které na sebe nenavazují, ale určitě budou stát za to (Kníže z mlhy a Půlnoční palác)...:) 

Žádné komentáře:

Okomentovat