22.12.16

MARTIN VOPĚNKA - Nová Planeta

MARTIN VOPĚNKA - Nová planeta

ŽÁNR: Romány, Sci-fi a fantasy
POČET STRAN: 624
ROK VYDÁNÍ: 2015
NAKLADATELSTVÍ: Mladá fronta

ANOTACE KNIHY:
Hlavní postavou nového románu je Daniel, vyrůstající v technicky vyspělé a zcela uzavřené civilizaci, která si říká Nová planeta. Odlidštěná společnost dělící se na vyvolené a nevyvolené předstírá, že opustila Zemi, ale ve skutečnosti kolem sebe jen postavila neprostupný val. Vyvolený a privilegovaný Dan miluje své tři nevlastní bratry a netuší, že oni ho nenávidí. Dílem zrady se jednoho dne ocitne na hromadě mrtvol pod valem Nové planety. Není cesty zpět. Začíná jeho boj o holé přežití v zaostalém světě za zdí. Odhalí, na jakých hrůzných základech je postavena civilizace Nové planety, a musí přehodnotit vše, v co dosud věřil. Podobně jako na starozákonního Josefa na něj čeká odpovědnost za život všeho lidu, ale také velké shledání. Jak se popere se svým neobyčejným osudem? Dokáže bratrům odpustit? 


MOHOU SE VYSKYTOVAT SPOILERY!!!

JAK JSEM PŘIŠLA KE KNIZE:
Knihu jsem objevila náhodou v knihkupectví jednoho krásného dne, kdy jsem se tam šla (zmiňuji podruhé POUZE ŠLA!) podívat. A jak to tak bývá, objevila jsem spoustu krásných knih a jedna z nich byla tahle. Od českého autora, s pěknou anotací a parádní tloušťkou! Tu jsem prostě musela mít!!!

OD OBALU PO VNITŘEK:
Obálka je opravdu nádherná, tajemná, skvělá. Bohužel je to jenom papírový přebal knihy a její samotné desky mají obyčejnou hnědou barvu s přechodem do bílé, což mě dost zklamalo. Když už tedy přebal, proč ne desky s černobílým (dobře, klidně hnědobílým) provedením obálky?
Nejvíce mě zaujalo číslování stránek. Vždy na levé stránce vlevo dole se nachází součíslí dvou čísel (např. 10/11), které čísluje hned celou dvoustranu.

MŮJ NÁZOR:
V první chvíli jsem si říkala, že kniha bude určitě skvělá. Četla jsem, četla a bohužel už po prvních stránkách jsem měla plné zuby hlavního hrdiny (což je docela průšvih při takovémhle počtu stránek!) a říkala jsem si, že jsem si na sebe upletla pořádný bič. Ale to jsem ještě nevěděla, jak velkou mám pravdu!
V knize se vyskytují části, které absolutně postrádají přímé řeči (nebo je jich tak pomálu, že je sotva postřehnete). Chápu, že má autor dobře promyšlený svět, ale 30 stran popisů? Nic jiného, než myšlenky v Danovo hlavě, které se neustále opakují a k tomu ještě popisy okolí? To jako vážně? Tohle byly části, které mě hodně štvaly. Děj negradoval, prakticky se nedělo ani nic pořádného - dá se říct, že mě přímo nudily. A to extrémně! Pro představu okolí je popis skvělý, ale já mám přece jenom ráda trochu prostoru pro mou fantazii a vizi světa takového, jaký si já vysním/vymyslím/vyfantazíruji. Tady mi ten prostor byl sebrán a moje fantazie ustoupila hodně do pozadí (a věřte mi, že mi jí už kniha nedokázala vylákat na povrch ani na malou chvilinku, aby se snažila alespoň něco si představit).

První část knihy pro mě nebyla ničím zajímavá. Byla neskutečně zdlouhavá. K jejímu konci jsem si už mnula ruce, protože jsem čekala návrat do Hvězdného města, popř. nějaký převrat, atd. A víte co? Nestalo se vůbec nic! Neskutečně mě zklamalo, že se Daniel už zpět do Hvězdného města nevrátil, protože to mohlo velmi ovlivnit děj knihy. Na tohle jsem se těšila!!! A ne na "Velký příběh Daniela Jošua Elezera"... :(

Druhá část knihy byla už poněkud svižnější, ale stále jsem nedostala ani zlomek toho, co jsem od příběhu očekávala... :(

V příběhu mi strašně moc vadilo neustálé rozebírání "vodovodů". Daniel nepřemýšlel nad ničím jiným, než nad vodou a jeho starým životem (maminkou a tatínkem). Na fyziku jsem nikdy nebyla, takže si dovedete asi představit, jakým utrpením pro mě tyhle sáhodlouhé odstavce byly.

"Takže jsme nic," řekla jednou prostě.
"Nic? Jak to myslíš?"
"Když je vesmír tak velký."
Na tom něco bylo.


V knize jsem se velmi těžko orientovala ve vedlejších postavách. Vystřídá se jich tam opravdu hodně a sem tam se vracejí a zase odcházejí.

Ke kladům knihy určitě přičítám hlavně to, že autor nechal svého hlavního hrdinu dospívat. Vyvíjel se, stárnul, zmoudřel, atd.

Upřímně, vůbec nevím, pro kterou věkovou kategorii bych knihu doporučila. 

Při čtení jsem měla chvilkami pocit, že se kniha trochu podobá sérii Čistý, protože v něčem mají knihy stejné prvky (v Čistých byl uzavřený Dóm a lidé kolem něho, tady Hvězdné město a lidé kolem).

ZÁVĚREM: Pokud kniha o 600ti stránkách nabídne čtenáři pouze necelých 150 stránek z příběhu, kdy se něco pořádného děje a čtenář je tažen ke knize, je to zoufale málo... :(

POSTAVY:
Hlavní postavou v knize je Daniel Jošua Elezer. V první části knihy je spíše protivný, ukňouraný, naivní, smutný. Neustále své bratry omlouvá. V druhé části knihy je Daniel již dospělejší. Vyspívá jak rozumově, tak tělesně. Chtěl by všechno změnit a zároveň se toho obává. Snadněji si dává věci do souvislostí, není již tolik naivní, ani ukňouraný. Cítí se užitečný a užitečný také je. 
Další velmi důležitou postavou je Láfan. Je mocný, ochraňuje Daniela. Jako vůdce je velmi vychytralý a vypočítavý, ale také velmi rozumný.
Daniel se velmi sblíží s Láfanovou dcerou Nelinou, která je velmi hravá, spontánní a veselá. Danielovi hodně naslouchá, navzájem se od sebe učí. Bohužel je nevzdělaná (neumí psát, ani počítat.)
V Láfanově sídle se Daniel seznámí i se Selamem, který je mu oddaným a věrným služebníkem. Umí podpořit a naslouchat. Stejně tak, jako Joniv, který navíc ještě věří, že má Dan moc vládnout a je určen k vyšším cílům.
Dalším vůdcem, kterého Daniel potká, je Anuar. Má představu, co chce a čeho chce ve své říši dosáhnout. Je velmi hravá vůči lidem - ráda si s nimi pohrává a pokouší je.

JAZYK KNIHY:
Využívá spisovnou a zároveň hovorovou češtinu. Vyskytují se hojně i sprostá slova. Moc se mi líbí, že na první pohled poznáte, že je to kniha od českého autora - protože takovýhle jazyk je pouze čeština! Úplně cítíte, že je to váš mateřský jazyk. při překladu knih z jiných jazyků nikdy překladatelé nemůžou použít přesně slova, které autor použil v cizím jazyce. Čeština je prostě neskutečně bohatá na slova! A v téhle knize je to opravdu znát! 
Bohužel i přes klady jejího jazyka se najdou i překlepy či chybějící písmena. Což jí to kouzlo spíše bere... :(

HODNOCENÍ: 1/5


"Pamatuj si, že vládnout je jako mít kolem sebe smečku vlků. Prozradíš slabost a sežerou tě!"

Bohužel pro mě kniha nebyla vůbec zajímavá! Do čtení jsem se musela nutit a dočetla jsem ji nejspíš jenom proto, abych splnila čtenářskou výzvu a pro můj dobrý pocit, že jsem se překonala! Pro mě je kniha absolutním zklamáním... :( Bohužel...

Žádné komentáře:

Okomentovat