08.01.17

LAUREN JAMESOVÁ - První konec

LAUREN JAMESOVÁ - První konec

ŽÁNR: Literatura světová, Dívčí romány, YA
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Next Together
DÍL: 1.
SÉRIE: ...
ROK VYDÁNÍ: 2016
POČET STRAN: 368
NAKLADATELSTVÍ: CooBoo

ANOTACE KNIHY:
Kolikrát můžete ztratit člověka, kterého milujete?

Osudem Katherine a Matthewa je rodit se stále znovu a znovu, století za stoletím. Jejich přítomnost pokaždé změní historii o fous k lepšímu a pokaždé se do sebe beznadějně zamilují, ale osus je vždy tragicky rozdělí.

Od dob krymské války, obléhání Carlisle až po brzkou budoucnost v letech 2019 a 2039 obětují své životy, aby zachránili svět. Ale proč se pořád vrací zpátky? Čeho musí dosáhnout, než jim bude umožněno žít v lásce a míru? Možná ten další konec bude jiný.

JAK JSEM PŘIŠLA KE KNIZE:
Jak už jsem psala, Ježíšek byl opravdu štědrý a nadělil mi i tuhle knihu... :)

OD OBALU PO VNITŘEK:
Obálka knihy je velmi pestrá, složená z několika obrázků navršených přes sebe tak, že se navzájem překrývají a vykukuje z nich pouze maličký proužek. Mně osobně se moc líbí. :) 
Naopak uvnitř je kniha velmi jednoduchá. Na horní hranici stránek se nachází drobná (dá se říct i méně nápadná) časová osa (1600-2200), jejíž ukazatel se posouvá podle roku, ve kterém se momentálně příběh odehrává.
V knize se stejně jako časové roviny střídá i typ písma - bohužel se liší pouze v malých detailech, takže to při čtení ani nevnímáte (nejvíce je rozdíl vidět v úryvcích odehrávajících se v roce 2039).

MŮJ NÁZOR:
Příběh se odehrává v několika časových rovinách:
2019 - skrz poznámky a vzkazy se seznamujeme s Mattem a Kate, kteří jsou již manželé a objeví smrtící bakterii
2039 - v této době studuje na univerzitě Kate i Matt, které přivede dohromady jeden pokus, společně se snaží o očištění pověsti strýce (Matt) a tety (Kate) a oznámit světu pravdu o smrtící bakterii
1745 - v době jakobitského povstání (tohle je pro mě trochu španělská vesnice, tudíž jsem si informace musela vyhledat, pokud jste na tom stejně, tak tady je menší informace z wikipedie - informace zde), zde se Matt a Kate snaží ochránit město Carlisle před útokem Jakobitských rebelů 
1854 - období Krymské války, kdy Matt jako redaktor The Times novin a s ním i Kate jako jeho zapisovatelka (nebo spíš jako špeh?) jedou společně s armádou do války


Prvně bych chtěla říct, že psát 3 odlišné dějové linky, které mají nakonec splynout dohromady, byla podle mě velká chyba. Kdyby se autorka zaměřila pouze na jednu a do té vštípila vzpomínky z těch předchozích, pořádně je promyslela a propracovala, udělala by určitě líp. S tím souvisí můj pocit, že se v jednotlivých časových úryvcích nic důležitého nestalo - vše byly takové dá se říct "plky" okolo bez náznaků nějakého hlubšího významu. K celému významu se dostáváme až na samém konci knihy, která je najednou plná akce a zamotaných časových rovin, ve kterých se neuvěřitelně ztrácíte a zjišťujete, že příběh nemá ani hlavu, ani patu. Bohužel se vracíte o stránky dozadu, abyste se ujistili, že máte alespoň trochu potuchy, o co jde a co se v příběhu děje.
Části knihy přeskakovaly podle mě vcelku nelogicky. Hodně jsem se v nich motala a nebylo mi to vůbec příjemné... Než jsem si zvykla na jedno časové období, už jsem byla v jiném a musela si zvykat a orientovat se znovu.
Myslím si, že kdyby byla každá časová rovina napsaná v jedné samostatné knize a rozuzlena v poslední, nebylo by to vůbec špatné - určitě více promyšlené, celistvé (a s těmi prameny, které autorka měla k dispozici, určitě skvělé počtení!).
Bohužel jediným pořádným okamžikem, kdy jsem knihu naprosto hltala a který opravdu za něco stál, byla nahrávka Matta a Kate z roku 2019, kdy se snaží zachránit svět a hledají důkazy o bakterii, která ho má absolutně zničit (má být jakousi biologickou zbraní).

Nikdo vám nevysvětlí, kdo s Kate a Mattem manipuluje a přesouvá je z místa na místo. Poznámky jako by programu vždy na konci úryvků s označením > a heslem prostě nedokážete zařadit k ničemu. Takže kdo za tím vším vlastně stojí? 


PŘ. 
> Naplánovaný postup v čase-kraji 1745 ovlivněn činy subjektu s alokací "KATHERINE"
> Pokračování projektu podle předpokládaného plánu je ohroženo

Abych nezmiňovala pouze zápory knihy, musím říct, že se mi moc líbilo neustálé pošťuchování a slovní narážky z roku 2019 (neboli vzkazy na ledničce), kdy jsou Kate a Matt manželé - je to roztomilé... :) Dále oceňuji nápad autorky, i když jeho realizace mě moc neuspokojila.
Ano, věřím, že jsou na světě i jiné reality než ta naše, ale tohle bylo vše hodně zmatečné, nepromyšlené a nepropracované do konce. Když už do knihy vložím takovouto myšlenku, proč si s ní více nepohraji? :(

Autorka plánuje druhý díl s názvem Poslední začátek. Mám pocit, že se bude zabývat osudy malé (možná již dospělé) Clove. Třeba mě tenhle díl nadchne víc, uvidíme... :)

POSTAVY:
Dlouho jsem se potýkala s otázkou: "Jak jenom charakterizovat postavy, které žijí v průběhu několika časových rovin?" Jednoduše - vyberu pouze ty vlastnosti, které jsou všude stejné (někde mi bohužel hodně vadila postava Kate). Tudíž ve všech životech byla Katherine velmi rýpavá, vtipná a systematická, možná až perfekcionistická. Matthew je naopak velmi milým společníkem a hodným a laskavým mužem, který má pochopení.

JAZYK KNIHY:
Jazyk je spisovný i nespisovný (jde o to, ve kterém období se právě nacházíte). Musím zmínit, že v období jakobitského povstání je krásně vidět nadřazenost pánů nad sluhy a jednání s úctou (sluhové vykají, atd.).
Bohužel se v knize vyskytuje spousta chyb - chybějící písmenka, jejich záměny i písmena navíc. Vždy mě to na knihách velmi mrzí... :(

HODNOCENÍ: 3/5

Nebylo to nic, nad čím bych tajila dech, ale na druhou stranu ani nic, co bych vyloženě odsuzovala. Není to sice kniha, ke které se někdy vrátím, ale jako oddechovka byla fajn.


Žádné komentáře:

Okomentovat