05.03.17

JAMES DASHNER - Rozkaz zabít

JAMES DASHNER - Rozkaz zabít

ŽÁNR: Dobrodružné, Sci-fi, Dystopie
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Kill Order
SÉRIE: Labyrint
DÍL: 4. (Prequel)
ROK VYDÁNÍ: 2016
POČET STRAN: 336
NAKLADATELSTVÍ: Yoli

ANOTACE KNIHY:
Prequel úspěšné sci-fi série „Labyrint“. Ještě předtím, než byl ustaven ZLOSIN, ještě předtím, než Thomas vstoupil do labyrintu, zasáhly Zemi sluneční erupce a propukla nemoc, se kterou se lidstvo dosud nesetkalo. Mark a Trina přežili erupce, ale to se ukázalo jen jako rozcvička před hrůzami, které je čekají. Nemoc, která se projevuje agresí a šílenstvím, zachvacuje postupně celý kontinent, a nikdo neví, odkud se strašlivý virus vzal. Panují pochybnosti, že v tom mohl být něčí zvrácený zájem… Mark a Trina jsou přesvědčeni, že existuje způsob, jak zachránit ty, které nemoc ještě nezničila. Jejich cesta za lékem na erupci je ale trnitá. V zdevastovaném světě má každý svou cenu, a oni by byli nejcennější jako mrtví... 

JAK JSEM PŘIŠLA KE KNIZE:
Nejspíš tohle zná každý knihomol - vyrazila jsem do knihkupectví a podotýkám, že jsem měla v plánu se pouze dívat! Ale pak jsem viděla tuhle krásku a samozřejmě i jinou krásku a v další polici další a další a ... A jelikož moje peněženka není bezedná a já již měla vybranou knihu, kterou jsem si chtěla koupit, koupil mi tuhle přítel a udělal mi tím obrovskou radost :).

OD OBALU PO VNITŘEK:
Kniha je obalem velmi podobná svým předchůdcům - což je skvělé, protože krásně ladí k celé sérii :). Navíc nápad s tmavou obálkou a velkým tónovaným písmem s obrysy postavy a města, se mi velmi líbí! Takže obálka se velmi povedla a odpovídá mému vkusu.
Příběh je dělen na kratší kapitoly, které opravdu zvládnete skousnout za několik málo minut :). Takže jsou ideální na čtení, když máte méně času (v MHD s touto knihou určitě zastávku neminete).

MŮJ NÁZOR NA KNIHU:
Dříve, než jsem si přečetla anotaci knihy, jsem se velmi obávala toho, že nám autor naservíruje pouze minulost Terezy a Thomase pěkně den po dni, hodinu po hodině. Ale přišla příjemná změna! Pravé tyto dvě osoby z předchozích dílů (nebo spíše dílů, které mají následovat dějově) se zde nevyskytují - pokud nepočítám prolog, kde mluví Tereza o Thomasovi a epilog knihy, kde jsme konečně součástí jejich seznámení ve ZLOSINU.
V této knize se vracíme do minulosti - dozvídáme se, jak vznikla Erupce a co bylo před Labyrintem. Pomocí  Markových nočních můr se vracíme i na úplný začátek erupcí a jejích počátečních důsledků, kdy bojovali o svůj holý život. Dozvíme se také, jak se dostali k několika dalším lidem, které se nacházejí v jejich malé skupince přeživších. A teď se dostáváme ke kameni úrazu! Svět po Erupcích a s raply v zádech určitě není veselé místo pro život a ano, dá se z něho vytěžit maximum! Ovšem autor nám toho chtěl tolik sdělit tak dychtivě, že nám zvládl dokonale zamotat hlavu a místnost či okolí jste si prostě nedokázali představit. Takže musím s politováním podotknout, že v popisech místností či okolí jsem se ztrácela a častokrát jsem nevěděla ani takovou jistou věc, jako kde je nahoře a kde dole! Takže velmi často se přistihnete v situaci, že vás ty zdlouhavé popisy neskutečně nudí, protože si to "skvělé" místo vysníte po svém...

"Stává se, že se z lidí stanou bestie, když si myslí, že se blíží konec světa."

Další věcí, která mi hodně vadila, byly popisy bojových scén. Ano, patří to k příběhu a k těmto knihám, ale popis jedné bojové scény, která se roztáhne až na nějakých 5-7 stran textu, je už i na mě trochu moc. Těšila jsem se spíše na popis prostředí a bezprostředního okolí postav. Chápu, že se nám autor snaží popsat pocity a agresivitu lidí nakažených Erupcí, ale proč sakra zrovna takhle... nesmyslně zdlouhavě?
Co autorovi ale nemohu vytknout ani za nic, jsou scény plné emocí! Ty prostě zvládá na výbornou, že slabším jedincům ukápne i nějaká ta slzička (ovšem tady se nejednalo o Newta z Labyrintu, takže jsem to ustála - jsem na sebe nesmírně hrdá!).

"Když má něco přezdívku, znamená to, že je to velké a mluví se o tom."

Takže když to podtrhneme a sečteme máme skvělou knihu, která má kratičké kapitoly ukončené přesně v ten správný moment, aby nás donutil číst dál a dál. Začíst se do ní, není vůbec těžké a příběh se čte prakticky sám a neskutečně rychle utíká! Ovšem někdy mi přišel krapet nedomyšlený. Čekala jsem zodpovězení mých otázek v ohromném množství a dočkala jsem se pouze několika málo odpovědí - šetří si autor něco i na později? Kdo ví...

Kniha je sice prequelem celé série, ale rozhodně ji nedoporučuji číst před ní, protože byste se ochudili o ty pravé momenty, kdy tápete a společně s hrdiny nevíte, na čem jsou a co se vlastně stalo. Autor právě v celé sérii klade důraz na dávkování informací po velmi malých kapkách!

POSTAVY:
Postavy v této knize byly velmi příjemné, ale radím vám, určitě si je nezamilujte! 
Největší prostor v knize má vojenský veterán Alec, který je velmi vynalézavý (vždy má nějaký plán), přemýšlivý, vážný a praktický. To znamená, že moc nežertuje, ale když nějaký vtip utrousí, stojí za to! Je rozeným vůdcem, takže je jisté, že ho Mark následuje a učí se od něho. Zároveň zjistíme, že je Mark i velmi odvážný a pro záchranu a ochranu Triny by udělal naprosto cokoliv. Je velmi soucitný, zvědavý a vždy se snaží z každé situace vytěžit maximum (zjistit informace, atd.). Těmto dvěma postavám prakticky patří největší prostor v knize. Ovšem jsou zde i dvě ženské postavy, které mají s dějem také co do činění: Trina, velmi rozumná, ochranitelská, silná a houževnatá slečna, se kterou Mark prošel peklem Erupcí. A Lana - bývalá vojenská ošetřovatelka, která si je velmi blízká s Alecem. Velmi praktická a chytrá žena.

JAZYK:
Pokud jste si zvykli na jazyk předchozích dílů celé této série, tak nebudete zklamaní - je hodně podobný! Spisovný jazyk se lehce střídá s nespisovným. Vyskytují se výrazy typické pouze pro tuhle sérii: Placer, transkatr, atd. Sem tam zahlédnete hrubý či vulgární výraz, odborná slova (folikuly) či velmi slova velmi hovorová (poixsté = po několikáté).

HODNOCENÍ: 4/5

Troufnu si říct, že celý tenhle prequelový příběh je mnohem lepší než druhý díl Labyrintu: Spáleniště! Určitě stojí za přečtení nejenom pro milovníky série Labyrint.


Žádné komentáře:

Okomentovat