29.04.17

PATRICK NESS - Něco víc

PATRICK NESS - Něco víc

ŽÁNR: Sci-fi, Thriller, Pro děti a mládež
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: More Than This
ROK VYDÁNÍ: 2017
POČET STRAN: 380
NAKLADATELSTVÍ: Slovart

ANOTACE KNIHY:
Seth se topí, zoufalý a osamělý v posledních okamžicích svého zápasu s rozběsněným mořem. Pak ale procitne. Nahý, hladový a žíznivý, ale při vědomí. Jak je to možné? Vybavuje si přece, jak se mu lámaly kosti, jak mu pukla lebka při nárazu o skalisko. Jakto, že je teď tady? A co je tohle vlastně za podivné místo? Seth začíná pátrat po odpovědích, v naději, že možná není úplně sám, že se neocitl ve svém soukromém pekle, kterého se tolik bojí, že tu možná je... něco víc.

JAK JSEM PŘIŠLA KE KNIZE:
Nikoho asi nepřekvapí, že jsem od tohoto autora četla již několik knih (začala jsem Chaosem, pokračovala Netvorem) a velmi jsem si ho zamilovala. Po této knize jsem toužila a rozhodně ji musela brzy mít. A samozřejmě ji mám!

OD OBALU PO VNITŘEK:
Obálka knihy na mě působí velmi "papírově" dá se říct - až na ni někde narazíte, tak mě nejspíš pochopíte. Je vytvořena velmi zajímavým způsobem a i přesto, že je tak obyčejná, nebudete od ní moci odtrhnout oči! Navíc je do ní zakomponovaný otvor (neboli dveře), pod kterými si lze představit naprosto cokoliv, i když se pod nimi skrývá pouze název knihy.
Příběh je rozdělen na čtyři části, které tvoří jednotlivé velmi krátké kapitoly. Končí v přesně ten nejlepší moment, takže budete mít obrovský problém s odložením knihy - věřte mi, zažila jsem to na vlastní kůži. Kniha mě nenechala pomalu ani jít spát a v klidu si vyčistit zuby!

MŮJ NÁZOR NA KNIHU:
Jak jsem již říkala, kniha se skládá ze čtyř částí. První část příběhu je v celku zdlouhavá, velmi popisná a zaměřuje se spíše na Sethovy myšlenky a úvahy o jeho vnitřním pekle. Zároveň je tato část velmi důležitá pro příběh jako takový. A vy v ní pořád hledáte něco víc... A ono nic takového nepřichází. Neříkám, že tato část je nudná, to v žádném případě! Děje se v ní toho dost na to, aby to příběh posunulo dále. A pak přijde druhá část a spousta odhalených tajemství a vy jenom tajíte dech a čekáte, co víc ještě může přijít. Věřte mi, že toho přijde opravdu mnoho a příběh vás chytí a nepustí! Postupně se totiž přes jednotlivé části knihy probojováváte k jejímu velkolepému závěru!
V celém vyprávění se střídají pohledy na Sethovu přítomnost a "minulost". Postupně jste seznamováni s jeho životem, který není nikterak růžový, i když se to třeba někomu zdá. Pořád hledáte něco víc, stejně tak, jako právě Seth. Pořád čekáte, že se něco vysvětlí a autor vás stále více a více napíná. A vám v hlavě vyvstávají ty nejneskutečnější otázky, na které chcete znát odpověď. Příběh vám je dávkuje po neskutečných kousíčcích a nutí vás neodkládat knihu a skládat si střípky pěkně jeden za druhým dohromady.

"Protože je možné umřít dřív, než opravdu umřete."

Když dojdete k prozření, už nemůžete zpátky! V hlavě se vám začnou motat otázky typu: "A co když něco takového existuje? Co když náš život je právě o tomhle? Co když k tomuhle postupně spějeme?" Příběh vás nutí přemýšlet nad vašimi životy a hodně věcí si domýšlet. Autor má úžasný smysl pro detail, tudíž na každou svou otázku z příběhu, která vám vrtá hlavou, dostanete postupně odpovědi. A pak dojdete na konec knihy... a žádnou odpověď nedostanete! Konec je tak neskutečně a zpropadeně otevřený, že si vážně můžete jenom domýšlet, jak vše skončí a zda vše, co jste se z příběhu dozvěděli, je opravdu tak a ne jinak.

"Několik slov dokáže změnit svět."


Pan Ness vytvořil nádherný příběh plný temnoty, strachu, důvěry, přátelství, nezodpovězených (dá se říct, že i filozofických) otázek pro své mladší čtenáře. Já s tím ovšem nesouhlasím, protože tenhle příběh přijde jistě zajímavý a velmi čtivý i mnohem starším čtenářům! Třeba v něm najdou ještě mnohem více, než my mladší...

Za mě je to rozhodně jedna z nejlepších knih, které jsem četla! Nemohla jsem se od ní odtrhnout, neustále jsem ji měla v hlavě a těšila se, až zjistím, jak všechno dopadne. 

POSTAVY:
Postavy v této knize jsou velmi příjemné, velmi rychle si je oblíbíte a začnete jim držet veškeré palce, které vaše tělo má! (Možná k tomu přemluvíte i své známé.)
Hlavní postavou a zároveň vypravěčem tohoto příběhu je mladý šestnáctiletý Seth, který se cítí velmi osaměle a sžírá ho pocit viny za něco, co se stalo v minulosti. Je velmi zvědavý a upřímný. A zrovna ve chvíli, kdy se cítí nejosaměleji, potká ironickou a velmi tvrdou holku jménem Regine, která je velmi ochranářská vůči jejímu mladšímu kamarádovi Tomaszovi. Ten se vyznačuje především svou velkou inteligencí. Je nejmladším ze všech tří postav, tudíž nejvíce citivou a strachující se osobností. Pokud ale jde do tuhého, skrývá se v něm velmi vynalézavý hrdina!

JAZYK:
Jazyk je velmi popisný, ale překvapivě se snadno čte. Děj se posouvá a ubíhá velmi rychle. Vyskytují se hojně i sprostá slova, spisovná, ale i hovorová mluva (tudíž rozhovory jsou naprosto přirozené a čtivé). 
Miluju, když přečtená kniha dopadne takhle - spousta zajímavých podtrhaných vět označených papírky!

HODNOCENÍ: 5/5

"Možná že prostě vždycky existuje něco víc, než si myslíme."


Pokud jste někdy četli některou z knih od tohoto autora, tak vám musí být jasné, že má tolik fantazie, že si to ani nedokážeme představit! Každá z knih na mě působí tak moc, že o ni musím několik dní po jejím dočtení přemýšlet. A musím říct, že mě autor ani v této knize nedokázal zklamat! Svou myšlenku dovedl do konce a stejně vám tu zásadní otázku nezodpověděl! ... Co přesně bylo v příběhu doopravdy skutečné? A co víc je za ním ještě schované?

Žádné komentáře:

Okomentovat