05.07.17

ALEXANDRA OLIVA - Poslední

ALEXANDRA OLIVA - Poslední

ŽÁNR: Literatura světová, Dobrodružné, Thrillery
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Last One
ROK VYDÁNÍ: 2017
POČET STRAN: 304
NAKLADATELSTVÍ: Knižní klub


ANOTACE KNIHY:

Chtěla zažít dobrodružství. Nikdy by ji nenapadlo, jak daleko všechno zajde… Začalo to jako televizní reality show, nazvaná příznačně Ve tmě. Dvanáct účastníků vysadili v hlubokých lesích a vystavili podmínkám, které měly prověřit jejich sílu, odolnost, vytrvalost. Izolovaní od vnějšího světa netuší, že v něm došlo k něčemu strašlivému. Jakékoli projevy zkázy chápou coby součást hry, zinscenovanou zkoušku. Všude je přece sledují kamery, odposlouchávají mikrofony. Alespoň tak tomu všichni věří, včetně mladé ženy přezdívané Zoo, jedné z favoritek soutěže. Zoo chce obstát, tvrdošíjně jde za svým cílem. Ale realita se děsivě a nenávratně změnila. Tady už nejde o vítězství, ale o přežití… a nejen její. 

JAK JSEM PŘIŠLA KE KNIZE:
Narozeniny jsou dnem, kdy si mohu vybrat knihu od kamarádky (většinou si spíše předáváme seznamy, tentokrát jsme se v knihkupectví ocitli spolu). Tak tady máte tu letošní... :)

OD OBALU PO VNITŘEK:
Přebal knihy je obyčejný, laděný do tmavých barev s vystupujícím žlutě napsaným názvem knihy. Po jeho sundání objevíte obyčejnou tmavě modro (dá se říct spíš modrozelenou) knihu s bíle vyvedeným názvem, spisovatelem a heslem (Show už skončila, ale ona to neví...). Obálka nemusí zaujmout na první pohled, není vůbec výrazná.
Kniha se člení na jednotlivé kapitoly, z nichž většina sudých vypráví o celé hře, liché pak patří Zooinýmu přežívání a úvahám. Navíc kniha začíná kapitolou NULA - už jste to někdy viděli? Já ještě ne! A zároveň je takovou uvítací kapitolou celého příběhu, kdy je vám vyzrazeno právě to, co už víte od prohlížení obálky knihy - že hra už skončila!

Příběh krásně dokreslují i komentáře a rozhovory diváků v diskuzních vláknech na internetu, které jsou psané nárazově za určitými kapitolami příběhu.



MŮJ NÁZOR NA KNIHU:
První věcí, která mě zaráží a absolutně s ní nesouhlasím je to, že kniha šla na trh s tím, že již dopředu budeme vědět, že Zoo je opravdu posledním soutěžícím. "Show už skončila, ale ona to neví..." - je první věta, která vám už z obálky knihy vyzradí celou zápletku. Ale proč kruci?! Není kouzlo knih hlavně v tom, že nevíme, o co v nich skutečně jde? Že se těšíme na pořádnou zápletku? U mě to tak je! A musím říct, že jsem dost zklamaná.

Celou dobu prakticky čekáte, kdy hlavní hrdinka přijde na to, že hra už dávno skončila. Čekáte, abyste zjistili kdy a jak se vše rozpadlo, ale spíš jenom ze zvědavosti, jak dopadli ostatní soutěžící. Žádné pořádné napětí se nekonalo. Žádné sžití s hlavní postavou také ne. A to hlavně z důvodu, že já všechno věděla a Zoo, která je autorkou vykreslována jako velmi chytrá žena, nepřijde na to, že její přežívání už dávno není hra! (Už jenom vzhledem k figurínám v soutěži a jejich popisu X reálným mrtvým tělům, které jsou opravdu uvěřitelná! Zoo prostě rozdíl nepoznala, nechápu.)

Dalším, pro mě velkým mínusem, je velké množství postav, které se mi vyloženě pletly! V jedněch kapitolách se oslovují přezdívkami, v dalších jmény - no spojit si to dohromady byla docela fuška! Nehledě na to, že jsem některé postavy ani nedokázala charakterizovat nebo určit, které jméno jí vlastně patří.


"Člověk nemůže být připravený na všechno a přílišné přemýšlení před novou výzvou je často na překážku."

Reality show V lesích mi přišla nedomyšlená. Neměla žádné vytyčené hranice. Zároveň je dost velká náhoda, že se hra odehrávala "tak blízko" domova jednoho s účastníků, že tam zvládl dojít pěšky. Ale úkoly, které museli  všichni přihlášení splnit, nebyly vůbec špatné.

Děj se vůbec nevleče, velmi rychle utíká a bohužel není rozvinut do takových kousíčků, které by mu přidaly na větší uvěřitelnosti. Závěr knihy je však strhující a jeho konečná kapitola vás totálně roztříští! (Možná si Zoo konečně uvědomila, jaká by byla máma.)

Moc se mi líbí, jak si autorka poradila s pocity Zoo, která se neustála "hrabala" ve své minulosti, mysli a problémech jako takových. Kdo ví, co by se honilo hlavou nám na jejím místě. Když pak potkala Brennana dá se říct, že i paranoia je pěkně rozvinutá. Nebyla si ničím jistá, pořád tápala.

Možná vám přijde, že jsem moc kritická a nevidím žádné klady. Ale ano, vidím. Samozřejmě tady jsou! Jen jsem ze sebe potřebovala vypsat své zklamání. Inu, čekala jsem něco úplně jiného a to není chyba knihy.

POSTAVY:
Postavy jsou příjemné, sympatické a vzhledem k jejich rozdílným charakterům i uvěřitelné. Bohužel je jich v knize tolik, že mi dělalo problém se v nich orientovat a sloučit přezdívku s křestním jménem.
Hlavní postavou je Zoo (Sam), která je právě onou poslední. Nevyniká zrovna trpělivostí, možná proto se bojí stát se mámou. Je velmi tvrdohlavá, učenlivá, zdatná a chytrá. Velmi obdivuje cílevědomého a málomluvného Stopaře (Cooper), který umí být i velmi odvážný a upřímný.
Nejprotivnějšími postavami se pro mě stala ukňouraná a velmi protivná Servírka (Heather) a velmi výbušný, vychloubačný Vymítač (Randy), který není schopen spolupracovat a velmi se vyznačuje svou leností.
Ostatní postavy už nebylo tak snadné charakterizovat, protože se o nich až tak moc v knize nemluví. Je to např. Bankéř (Elliot), který na mě působil velmi mile. Nejspíš to byl velmi hodný chlápek. Pak zde máme starostlivého Černého doktora (Tyler) a tichou učitelku Bioložku. Do soutěže se také přihlásil odhodlaný týmový hráč Pilot (Ethan) a otec několika dětí Rančer. O Tesařce, Inženýrovi a Roztleskávači vám toho moc nepovím.
Další velmi důležitou postavou v příběhu se stal vystrašený, upovídaný a velmi mladý chlapec jménem Brennan, který naši Zoo doprovázel hlavně ke konci příběhu.

JAZYK:
Jazyk knihy je spisovný, ale i nespisovný. Hojně se vyskytují vulgární výrazy. Právě jazyk knize propůjčuje její čtivost. V kapitolách se Zoo objevíme ich formu, ale v těch dalších se uplatňuje spíše er forma.
Kniha se mi četla lehce, neměla jsem s jazykem nejmenší problém.

HODNOCENÍ: 3/5


"Pokoušet se o dokonalost ve všech směrech je jistá cesta do pekel."

Sice jsem četla a četla a nemohla knihu odložit, ale pouze ze zvědavosti, ne napětím, které jsem od téhle knihy očekávala. Nepřekvapila mě, spíše zklamala. Pro mě takový průměr, ale své čtenáře si jistě najde.

Žádné komentáře:

Okomentovat