03.07.17

BECCA FITZPATRICKOVÁ - Nebezpečné lži

BECCA FITZPATRICKOVÁ - Nebezpečné lži

ŽÁNR: Pro děti a mládež, Dívčí romány
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Dangerous Lies
ROK VYDÁNÍ: 2016
POČET STRAN: 325
NAKLADATELSTVÍ: Egmont


ANOTACE KNIHY:

Napínavý příběh sedmnáctileté Stelly, která se ukrývá před svými pronásledovateli. Poté, co se stane svědkyní vraždy, je středoškolačka Stella Gordonová v zájmu své bezpečnosti poslána do Nebrasky, což se jí ani trochu nezamlouvá. Najednou je pro ni těžké být neustále ve střehu a brzy si musí poradit s opravdovou hrozbou. Její nepřátelé jsou blíž, než si myslí.


JAK JSEM PŘIŠLA KE KNIZE:

Když jsem byla se svou kamarádkou (ano, také velmi ráda čte) v knihkupectví, protože si chtěla vybrat nějaké knihy a já měla za úkol si vybrat jednu k narozeninám, sáhla jsem k té narozeninové i pro tuhle :). A myslím, že jsem dobře udělala.

OD OBALU PO VNITŘEK:
Obálka knihy je na dotek sametová a při čtení krásně hladí prsty :). Celkově na mě působí velmi úzkostlivě - možná kvůli těm stahujícím se mračnům v horní části obálky. A myslím, že kukuřičná pole s utíkající dívkou tomuhle pocitu pouze přidá na síle! Obálka jako taková se mi velmi líbí.

Po otevření knihy zjistíte, že se celý příběh dělí na jednotlivé různě dlouhé kapitoly označené pouze větší číslicí, která je skromně a krásně ozdobena několika stébly obilí. Jednoduché a krásné.

MŮJ NÁZOR NA KNIHU:
Představte si situaci, kdy byste se stali svědkem vraždy a zároveň jste v zájmu své bezpečnosti nuceni opustit veškerý svůj dosavadní život, své přátele, školu či zaměstnání a začít někde úplně jinde s jinou identitou a vymyšlenou minulostí. Jak by vám bylo?

Po pomalejším rozjezdu, kdy si stejně jako hlavní postava Stella/Estella zvykáte na nové lidi a nové prostředí a měníte svůj život od základu, se prokoušete k naprosto skvělému příběhu, který je krásně promyšlený, zapadá do sebe a žádná z postav se nezdá být taková, jako zpočátku. Autorka si s vámi vyloženě hraje a baví ji, jak se v příběhu ztrácíte, když vám v něm něco nehraje a snažíte se na to přijít.

"Některé lekce jsou těžší než ostatní."

Prostředí knihy na mě působilo velmi mile. Užívala jsem si jeho popisy a docela zatoužila po tom se tam někdy zajet podívat (ano, našla jsem si pouze fotky, protože tohle místo doopravdy existuje). Thunder Basin v Nebrasce- místo, kde Stella začala svůj nový život. Místo plné přírody, typických amerických rančů, kovbojských bot, atd. Navíc se příběh odehrává v létě, což je ideální pro četbu teď, když za okny pálí sluníčko.

(zdroj obrázku)
Kniha je docela o těžším tématu. Vždyť může být vražda téma lehké? Kord když po ní následuje opuštění veškerého dosavadního života? Musím říct, že v poslední době mají YA knihy hodně co do sebe. Začínají se zabývat tématy, která stojí za to! A musím říct, že tenhle tah se autorce rozhodně vyplatil. Příběh má spád, smysl, zápletku, která vyjde doopravdy na povrch až na konci knihy - do té doby se na ni snažíte přijít sami, ale tak nějak mě překvapila, čekala jsem ji jinou. Rozhodně mě ale nezklamala, protože přinesla takový konec, jaký bych si přála.

"Je to slabost, když ti na někom záleží, protože pak máš co ztratit."

(zdroj obrázku)
Určitě se vyplatí zmínit, že kniha rozhodně není autorčinou prvotinou. Již před pěti lety jsem četla její sérii Zavržený, která je bestsellerem. Osobně se přiznám, že si ji již moc nepamatuji, ale přečetla jsem ji jedním dechem, to si vybavuji. Autorka mi opět ukázala, že si její postavy dokážu zamilovat, čehož jsem byla svědkem již v Zavrženým (doteď si pamatuji jména hlavních postav, což se mi moc nestává, pokud mě nezaujmou).

POSTAVY:
Postavy v této knize jsou velmi sympatické a působí velmi věrohodně. V každém městečku či vesnici se najde někdo, kdo je skromný, někdo hodný, někdo zlý, atd. 
Hlavní postavou je povýšenecká, městská dívka Estella nesnášející příkazy a prakticky i poslušnost, kterou budete ale znát spíše pod jejím novým jménem Stella. Ta je již poněkud příjemnější. Působí na mě velmi spravedlivým dojmem. Její drzost je někdy úžasně vtipná.
Do péče si ji vezme vysloužilá policistka Carmina, která má velký smysl pro pořádek a určitý režim a je velmi přísná. Přes to všechno v ní najdete i velkou starostlivost a upřímnost.
Nejvíce sympatickou postavou v tomto příběhu pro mě byl Chet. Stipný, starostlivý, přátelský a velmi skromný kluk, který prokáže svou odvahu i oddanost. Nebojte se, jsou i věci, se kterými si láme hlavu a neví si s nimi rady.
Typickým hajzlíkem tohoto příběhu (ne však jediným) je Trigger, který si myslí, že mu vše projde, protože mu cestičku uhlazují rodiče. Možná právě proto má problémy s násilím a se zvládáním svého vzteku.

JAZYK:
Příběh je psán spisovným i nespisovným jazykem. Objevují se hovorové výrazy (např. hovadiny). Psáno ich formou, což mi velmi vyhovuje, protože se do příběhu zvládnu mnohem lépe vžít. 
V rozhovorech je dbáno na klasickou hovorovou mluvu, tudíž krásně plynou a nikde nezadrhávají. Mají smysl i svůj účel. Navíc příběh krásně gradují a doplňují.

HODNOCENÍ: 5/5


"Láska by neměla potřebovat důvod."

Je to kniha, která si rozhodně zaslouží svou pozornost. I přes svůj pomalejší rozjezd jsem ji přečetla prakticky jedním dechem. Takže zakládám do své knihovničky a doufám, že si k ní ještě někdy najdu cestu a přečtu si ji znovu... :)

5 komentářů:

  1. Skvělá recenze :) Knihu jsem nedávno četla a líbila se mi :) I když Archiv od stejné autorky se mi líbil ještě více :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jé už píšu hlouposti - Zavržený od stejné autorky se mi líbil ještě o malý kousek více :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si Zavrženýho už moc nemapatuju... :( Ale postavy mám jako na dlani, takže musely stát za to ;)

      Vymazat
  3. Knížku jsem viděla v knihovně a na první pohled mě zaujala, ale koupila jsem si jinou. Po téhle tvojí recenzi se pro ní vrátím. Hezky napsané.
    BLOG: Svět nad hlavou

    OdpovědětVymazat