14.07.17

ESTELLE MASKAME - Víš, že tě miluju?

ESTELLE MASKAME - Víš, že tě miluju?

ŽÁNR: Pro děti a mládež, Dívčí romány
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Did I Mention I Love You?
SÉRIE: DIMILY
DÍL: 1.
ROK VYDÁNÍ: 2017
POČET STRAN: 352
NAKLADATELSTVÍ: Fragment

ANOTACE KNIHY:
Na léto v Kalifornii se Eden vůbec netěší. Strávit ho má totiž v nové rodině svého otce, kterého už tři roky neviděla. Prázdniny by měla prožít s třemi nevlastními bratry a novou „matkou“ – lidmi, které vůbec nezná a ani netouží poznat. Na největší komunikační problémy naráží s Tylerem, nejstarším z bratrů. Nevyzná se v jeho divoké povaze, nemůže vystát jeho drzý pohled a ego vyšší než kopce v Beverly Hills. Pořád na něj ale někde naráží a čím víc poznává jeho svět nekonečných večírků a her, při kterých se porušují pravidla, tím víc jí zajímá. Začíná ztrácet hlavu pro lásku, která je zakázaná… 

JAK JSEM PŘIŠLA KE KNIZE:
Kamarádka si ji kupovala v knihkupectví - byla to kniha, pro kterou šla na jistotu. Já ji jen tak přeběhla očima a přešla. Doma mi to ale nedalo a začala jsem ji na internetu hledat. Nu a asi tomu osud tak chtěl, ale při příští návštěvě knihkupectví odcházela domů se mnou... :)

OD OBÁLKY PO VNITŘEK:
Kniha má měkkou vazbu. I přes spoustu obrázků na obálce působí velmi střídmě a příjemně pro oko. Obrázky jsou k sobě krásně sladěné do fialové barvy, jejich pozadí je bílé. Navíc jsou vybrány pečlivě a krásně vykreslují letní atmosféru a prosluněnou Kalifornii. No není to nádhera? :)
Příběh je členěn na jednotlivé delší (jak pro koho samozřejmě) kapitoly, tudíž asi nedoporučuji začíst se do knihy během cestování, pokud jste jako já a knihu zavíráte spíše po přečtení kapitoly - mohli byste klidně přejet zastávku.

MŮJ NÁZOR NA KNIHU:
Vezmeme to pěkně od začátku...
Kde je nejlepší strávit léto? Samozřejmě někde u vody, na pláži, či cestováním. Eden se to splnilo a celé své léto mohla strávit v prosluněné Kalifornii - přesněji v Santa Monice! Musím říct, že prostředí popsaném v knize nechybí absolutně nic - je krásné, skutečné, prosluněné letním sluníčkem, plné palem a pro někoho i závidění hodné. Bohužel prostředí nedokáže nahradit pokulhávající příběh...

Eden odjela z Portlandu ke svému otci do Kalifornie. Máte tušení už od začátku, že před něčím utekla a musím říct, že před absolutně nicotnou věcí! Stejně tak jako má ona svou minulost, má ji i Tyler (její nejstarší nevlastní bratr). Ovšem ta jeho je mnohem temnější a dost závažná, i když v knize moc prostoru nezaujímá a spíše je tam tak nějak "na oko" nastrčená. A bohužel ke konci knihy tak nějak zjišťujete, že vše, co jste na Eden měli zpočátku rádi, je najednou pryč - byla spíše samotářská, sarkastická, atd. a to se všechno naprosto vytratí. No není to škoda?

Dalším a pro mě obrovským kamenem úrazu byl holčičí svět popisovaný v knize. Na večírek se připravovat dvě hodiny? Vymýšlet, jaké nejkratší šaty si obléct na sebe? Jak se nejrychleji a nejlépe opít? To jako vážně nemají nic lepšího na práci, než strávit dvě hodiny přípravou na večírek? Jsem sice holka, ale tyhle holčičí věci šly tak nějak vždy hodně velkým obloukem kolem mě. Já prostě do takového dívčího světa nepatřím a nikdy jsem mu na chuť nepřišla, tudíž pro mě v knize ztrácí význam a je pro mě spíše obrovskou přítěží.

(zdroj obrázku zde) - Kavárna Rafinery
Takže: fenomenální trilogie? Myslím, že je přeceňovaná. Jestli jednou z pěti nejlepších YA knih má být zrovna kniha s bujarými večírky plnými drog a alkoholu, porušováním předpisů, atd., tak to se omlouvám, ale za mě rozhodně ne! Příběh je bohužel slabší než prostředí, ve kterém se odehrává...

"Nikdy ničeho nelituj."

Knihu rozhodně nepatří k těm nejhorším. Dokonce si troufnu říct, že si své příznivce určitě najde, ale já mezi ně nepatřím. A ani nevím, zda budu mít chuť přečíst si druhý díl.

POSTAVY:
Hlavní postavou a zároveň vypravěčkou celého příběhu je sarkastická Eden, který se velmi ráda "hrabe" ostatním v jejich životě (což mě dost rozčilovalo). Je trochu výstřední (boty si popsala textem své oblíbené písničky) a velmi zvědavá. Poprvé pozná své nevlastní bratry: sympatického Jamieho, stydlivého Chase a neskutečně protivného, arogantního a lehkomyslného Tylera. Ovšem nenechte se zmást. Tohle chování je totiž pouze maskou a schovává se za ní velmi milý, společenský kluk s křehkou duší - moc nechápu tenhle autorčin tah, ale budiž. Eden se seznámí s Tylerovými kamarády: hodnou a upovídanou Rachael, tichou Meghan, protivnou a manipulativní Tiffani, milým, společenským a zároveň chápavým Deanem a Jakem, který nemá rád, když není po jeho.
Eden jsem měla zpočátku moc ráda, později se však její kouzlo začalo vytrácet a její "vyslýchání" mi bylo vyloženě protivné. A Tyler? Nějak jsem mu nemohla přijít na jméno a to se bohužel nezměnilo ani po přečtení knihy.


(zdroj obrázku)
JAZYK:
Ze začátku knihy jsem byla z jejího jazyka vyloženě nadšená, protože byl plný sarkasmu a ironie, obsahoval veselá přirovnání, ale potom? Jak když otevřete úplně jinou knihu... :(
Autorka používá spisovný i hovorový jazyk, nemá problémy využít i vulgarismy.
Bohužel v knize objevíte také nespočet chyb - záměny písmen, slova navíc či naopak chybějící slova a písmena. Strašný!

HODNOCENÍ: 2/5


"Nemarněte čas zbytečnostmi. Dělejte to, co vás učiní šťastnými."

Časem se přenesete přes to, že Eden ráda zkoumá lidi a vyslýchá je, i když je vám to hodně proti srsti a že s ubíhajícími stránkami ztrácí své kouzlo. Pochopíte nakonec i Tylera. Ale tahle kniha pro mě rozhodně nebude jednou z těch lepších, je mi líto...

Žádné komentáře:

Okomentovat