12.07.17

MARISSA MEYEROVÁ - Bez srdce

MARISSA MEYEROVÁ - Bez srdce

ŽÁNR: Fantasy, Pro děti a mládež, Literatura světová
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Heartless
ROK VYDÁNÍ: 2017
POČET STRAN: 416
NAKLADATELSTVÍ: Egmont

ANOTACE KNIHY:
Catherine je jednou z nejžádanějších dívek v říši divů a o ruku ji chce požádat sám Král. Ona má ale jiné sny, netouží stát se královnou. Když potká na královském plese pohledného a záhadného Šprýma, rozhodne se, že nebude jen figurkou ve hře někoho jiného. Se Šprýmem se začne potají scházet i přesto, že oba riskují královu nelibost a hněv jejích rodičů. Cath je však pevně odhodlaná zvolit si vlastní cestu, jenže v zemi plné kouzel, šílenství a nestvůr má osud jiné plány. 

JAK JSEM PŘIŠLA KE KNIZE:
Navštívila jsem s mojí mamkou po náročném dnu knihkupectví v našem městečku (ano, vím, že je to nebezpečné). Já šla pro jednu jedinou knihu, kterou samozřejmě ještě neměli skladem, mamka si vybrala dvě. Nemohla jsem ji v tom přece nechat, tak jsem ukořistila tuhle a ještě jednu krásku... :)

OD OBALU PO VNITŘEK:
Kniha je zahalena do měkké vazby s černou obálkou, po které se pnou červené šlahouny růží a s červenou korunou včetně vorpálového meče šikovně zakomponovanými do názvu knihy. Mně osobně moc neuhranula. Ale k příběhu ladí parádně.
Celý příběh se člení na jednotlivé kapitoly - delšího i kratšího rozsahu.

MŮJ NÁZOR NA KNIHU:


"Srdcová královna pro mě byla odjakživa ztělesněním jakési nekontrolovatelné vášně - slepé a bezcílné zběsilosti." - Lewis Carroll 

Srdcová královna je a bude všude vykreslována jako symbol zla. Ale když vezmete v úvahu, že zde se o ní vypráví jako o dívce se svými sny, která chtěla žít podle svého, poznat lásku, atd. bude vám neskutečně sympatická a vy ji budete mít rádi! Bohužel už předem víte, jak kniha skončí (přece jenom jde o prequel k již vydané knize) a i když držíte všechny palce, stejně nemůže dopadnout jinak. A to je k vzteku! Srdcová královna - v tomto příběhu mladá dívka Catherine - chtěla všechno a nakonec jí nezůstalo naprosto nic... Zaplatí za to nejvyšší cenu. Někdy bohužel musíme něco obětovat, i když nechceme. 

"Je nebezpečné něčemu nevěřit jenom proto, že tě to děsí."

Když si vezmete již hotové dílo Lewise Carrolla, tak už jistě víte, že je plné fantazie (já osobně ho v originále nikdy nečetla). Stejně tak i tato kniha je jí plná! Některé věci, postavy, předměty, atd. je těžké si představit, ale k tomuto dílu prostě patří!

Myslela jsem, že nic Měsíční kroniky nepředčí! Měla jsem pravdu! Ale nikdy mě nenapadlo, že jiné dílo této autorky bude stejně dobré, jako mé oblíbené Kroniky! Paní Meyerová to se mnou prostě umí!


Autorka opět vsadila na sepsání díla, které již někde má svůj příběh - v Měsíčních kronikách použila motivy ze známých pohádek (Locika, Sněhurka, Červená karkulka, Popelka), teď se zaměřila na motivy z pohádky Alenka v říši divů a napsala prequel. Navíc si vypůjčila i verše z knihy Havran od E.A. Poea a přetvořila si je v mluvu svého havrana/mordýře z Říše divů - přesněji Šachova. Nemůžu si pomoct, ale opět se jí to vyplatilo! 


"Někdy má cenu naslouchat jen svému srdci."

Musím říct, že jsem se od knihy nemohla odtrhnout a ani po jejím přečtení nejsem v pořádku. Natož v půlpořádku! A nevím, jestli autorku milovat, či za osud Catherine nenávidět!

POSTAVY:
Postavy jsou uvěřitelné a velmi živé. Nejsou ani dobré, ani zlé. Mají od každého část v sobě, což je v pořádku a naprosto normální i v reálném životě :). Možná proto si je nejde zamilovat.
Hlavní postavou je mladá, odvážná a citlivá dívka Catherine, která má ráda dokonalost a o životě má zcela jinou představu než její rodiče. Za nejlepší přítelkyni má svou služebnou Mary Ann, která je velmi chytrá, klidná a pracovitá. Je Catherine velkou oporou. Velkou roli v příběhu hraje hlavně šašek Šprým, který je poťouchlý, veselý a skrývá nejedno tajemství. Catherine nakonec seznámí s upřímným, starostlivým a ještě psychicky zdravým Klóbrcem.
Jsem ráda, že autorka nezapomněla v knize také na mou oblíbenou postavu mizejícího kocoura Šklíbu, který ví o všem, co se kde šustne, pořád se šklebí a je velmi oddaný.

JAZYK:
Jazyk knihy je spisovný a velmi bohatý. Příběh je psán v er formě. Vyskytují se humorné fráze ("Možná se známe z budoucnosti a vy si jen vzpomínáte pozpátku."). V knize najdete i hádanky a pokud se zamyslíte a dáte si práci v příběhu trochu hledat, najdete i slovní hříčky a narážky na Alenku v říši divů (Např. čtyři proroctví začínající na stejné písmeno a to na M -mordýř, mučedník, monarcha, mdlé mysli. Možná si vzpomínáte, jak Kloboučník ve filmu před Srdcovou královnou utrousil, že "zrovna zkoumá slova od písmene M" - to určitě není náhoda, co myslíte?:)). 

HODNOCENÍ: 5/5


"Nejlehčí způsob, jak něco ukrást, je přesvědčit danou osobu, aby se toho vzdala dobrovolně."

Pokud jste četli dílo od A.G. Howardové (taktéž inspirováno dílem L. Carrolla - Alenka v říši divů) a byly jste z něj nadšení, věřte mi, že tohle je ještě mnohem lepší! Přesvědčila jsem se o tom na vlastní kůži!

Žádné komentáře:

Okomentovat