16.07.17

NICOLA YOONOVÁ - Všechno, úplně všechno

NICOLA YOONOVÁ - Všechno, úplně všechno

ŽÁNR: Literatura světová, Dívčí romány
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Everything, everything
ROK VYDÁNÍ: 2015
POČET STRAN: 296
NAKLADATELSTVÍ: Jota

ANOTACE KNIHY:
Tato originální prvotina vypráví o dívce, která je doslova a do písmene alergická na celý svět. Je zavřená doma, nikam nesmí a skoro nikdo nesmí k ní. Když se ale do sousedního domu přistěhuje nová rodina a s ní i kluk jménem Olly, začíná se odvíjet komplikovaná „lovestory“, která obrátí naruby všechno, úplně všechno, co osmnáctiletá Madeline dosud znala. 
Neotřelý milostný příběh je zajímavý i svým zpracováním – obsahuje Madelininy deníkové záznamy, poznámky, tabulky, seznamy či ilustrace.

Ahoj. Jmenuji se Madeline Whittierová a jsem nemocná. Moje nemoc je vzácná a málo známá. Jsem totiž alergická na celý svět. Vůbec nevycházím z domu, nebyla jsem venku celých sedmnáct let. Jediní lidé, které vídám, jsou moje máma a ošetřovatelka Karla.
Ale pak se jednoho dne u sousedního domu objevilo stěhovací auto. Vykoukla jsem z okna a uviděla ho. Byl vysoký, štíhlý a celý v černém – černé triko, černé džíny, černé tenisky a černá pletená čepice, která mu zakrývala vlasy. Zachytil můj pohled a upřeně se na mě zadíval. Já jeho upřený pohled opětovala. Jmenuje se Olly.
Možná že nemůžeme předvídat budoucnost, ale některé věci přesto předpovědět můžeme. Například to, že se do Ollyho zamiluju, je jisté. 
A téměř jisté taky je, že to bude katastrofa.
Příběh o bezmezné radosti i nekonečném smutku, které zažíváme, když prorazíme stěny své ulity a kvůli lásce uděláme něco úplně bláznivého (a smrtelně nebezpečného).

JAK JSEM PŘIŠLA KE KNIZE:
Jak jistě všichni víte, miluju filmové adaptace knih! A když jsem se dozvěděla, že adaptace právě této knihy půjde do kin, hned jsem ji musela mít. A tak jsem oběhla knihkupectví a uspořádala na ni hon! Povedlo se! Mám ji!

OD OBÁLKY PO VNITŘEK:
Dá se říct, že obálka je neskutečnou změtí barev a všehochuti. Jak už jsem psala v jiném článku (tuším, že to bylo zde), moc se mi původní obálka nelíbí a hledala jsem tu filmovou. Bohužel v jednom knihkupectví ji neměli a já si koupila tu původní. A víte co? Sice je příšerně růžová, ale má něco do sebe a k příběhu Madeline prostě patří! Vždyť se podívejte na její zápisky a kresbičky v zápisníčku :). Možná mě kouzlo téhle obálky neučarovalo hned na první pohled, ale po přečtení knihy na ni mám zcela jiný názor! 
Kniha je uvnitř velmi zajímavá. Celý příběh je zakomponován do kraťounkých kapitol, úryvků z Madelininýho deníku včetně kresbiček, poznámek, recenzí na knihy, atd. Neskutečně nádherný nápad a ozvláštnění příběhu, do kterého se díky tomuto malému triku nádherně vžijete!

MŮJ NÁZOR NA KNIHU:
Představte si, že byste nemohli ani na krok z domu. Ano, někdy je to pěkná představa, ale za pár dní by nám to začalo lézt krkem. Nudou bychom nevěděli, co dělat, počítali bychom minuty, sekundy... Maddy má tu smůlu, že z domu opravdu vyjít nemůže - protože by zemřela. Jenže i jí jednou dojde, že 
"Život znamená mnohem víc než jen být naživu."! 
A má zatracenou pravdu!!!

Od téhle knihy jsem očekávala hodně, ale rozhodně ne tolik, kolik mi dala! Velmi se zabývá myšlenkami hlavní hrdinky. A přitom příběh vůbec není nudný. Kniha je zaplněna nádhernými myšlenkami, nad kterými je potřeba se pozastavit a prožít je... Zamyslet se nad nimi, protože mi věřte, že pak vám dají opravdu hodně!

"Tvůj svět se může změnit v jediném okamžiku."


Příběh vám také ukáže, že každý člověk má nějaký problém - někoho trápí nemoc, jiného problémy v rodině, atd. Důležité je tyhle problémy řešit - pokud se ale ty ze zdravotního hlediska nějak řešit dají. Uvědomíte si, že i když máte své problémy, ostatní lidi mají zase ty své.

"Někdy prostě nejde nesmísit všechny věci dohromady, byť si to člověk přeje sebevíc."

Jsem z té knihy tak paf, že ze sebe nedokážu pořádně ani vypravit slova chvály či naopak. I přes obrovské problémy Maddy a Ollyho jsem se několikrát přistihla, že se společně s nimi směji na celé kolo. Často jsem si také okusovala nehty a přála si, aby byl vesmír k Maddy shovívavější...
Hlavně neříkejte, že vy jste si to nepřáli. ;)

POSTAVY:
Hlavní postavou je nemocná dívka Madeline, která hodně čte, píše a sleduje svět kolem sebe. Má spoustu času, takže velmi často přemýšlí a své myšlenky si zapisuje. Jednoho dne se do sousedního domu nastěhuje Oliver/Olly, do kterého se Maddy zamiluje, protože je velmi hodný, starostlivý, vtipný (hlavně mi neříkejte, že vás tím svým každovečerním vtipem s bábovkou nerozesmál!) a upovídaný. Velké pochopení pro Maddy má hlavně její ošetřovatelka Karla, která má velké srdce a také jednu pubertální dceru.

JAZYK:
Jazyk je takovou všehochutí - spisovný, nespisovný, hovorový. Kniha se díky němu krásně čte. Navíc je plný nádherných myšlenek, které stojí za zamyšlení.

HODNOCENÍ: 5/5


"Třeba dospívání znamená, že člověk nutně zklamává lidi, co ho milujou."


Na závěr nemohu přidat nic jiného, než:


Žádné komentáře:

Okomentovat