29.07.17

SHANNON KIRK - Metoda 15/33

SHANNON KIRK - Metoda 15/33

ŽÁNR: Literatura světová, Thrillery
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Method 15/33
ROK VYDÁNÍ: 2017
POČET STRAN: 240
NAKLADATELSTVÍ: Omega

ANOTACE KNIHY:
Představte si bezmocnou, šestnáctiletou, těhotnou dívku, kterou právě někdo unesl z domova a naložil do špinavého auta.

Jenže: dívka je sociopatka, má IQ na hranici geniality a je to skvělá manipulátorka. Od první chvíle únosu touží po dvou věcech – ochránit své nenarozené dítě a nemilosrdně se únosci pomstít. Promyšleně a s klidnou hlavou kalkuluje a čeká na správný okamžik k útoku.

Tento thriller je o tom, co se stane, když oběť je stejně bezcitná jako únosce. Příběh plný zvratů vede k zamyšlení, kdo je tu vlastně oběť a kdo agresor. 

JAK JSEM PŘIŠLA KE KNIZE:
Sháněla jsem ji hned, jakmile jsem se dozvěděla, že vyjde. Bohužel v našem knihkupectví jsem ji nesehnala. Nakonec jsem ji dostala k narozeninám od mé drahé polovičky. :)

OD OBÁLKY PO VNITŘEK:
Už při pohledu na přebal knihy vám docela zatrne - působí dost děsivě. Pod ním se skrývá naprosto identická obálka. Teprve až po otevření knihy narazíte na něco opravdu děsivého a velmi překvapivého (není zrovna příliš obvyklé mít ihned na deskách nějaké obrázky, většinou jsou jednobarevné).
Příběh je rozdělen na jednotlivé kapitoly - delšího či kratšího rozsahu. Střídá se vyprávění unesené dívky a detektiva Rogera. 

MŮJ NÁZOR NA KNIHU:
Knihy tohoto tématu zrovna moc nevyhledávám, pokud mě nezaujme anotace či její téma. A tady právě námět zapracoval hodně a já po knize začala toužit. Četla jsem, začetla se a zjistila, že námět knihy je úžasný, potenciál velký, bohužel zpracována mohla být daleko lépe. 

Během četby jsem si sepisovala seznam položek, abych mohla dopředu odhadnout plán unesené těhotné dívky. Nepovedlo se! Bohužel asi nemám tak vysoké IQ... Při tomto sepisování jsem si všimla, že je v knize popisováno obrovské množství detailů, které jsem nestíhala vnímat i přesto, že jsem si psala svůj seznam. Děj nemá moc spád. Autorka se velmi zaměřuje na popisy, které někdy až nudí. To by ještě ale nebylo to nejhorší...



Závěrečné kapitoly mě zklamaly mnohem víc. Jak můžou detektivové skákat tak, jak píská oběť únosu? Takhle neuvěřitelné postavy detektivů jsem snad ještě neviděla... :( Poslední kapitolou jsem se prokousávala velmi těžko - všechno bylo tak neskutečně utahané a neuvěřitelné, až to bilo do očí. Navíc jsou jednotlivé vyprávění hlavních postav protkány jejich zážitky z minulosti, které jsou tak nešikovně zakomponovány do vypravování, že jsem je velmi těžko vnímala a orientovala se v nich.

Jedno ovšem knize nemůžu vytknout - ten pocit, když zjistíte, kdo vlastně je ona unesená dívka v příběhu, protože to mi zůstala pusa otevřená dokořán. Protože jak jsem již psala, knihu vypráví jak unesená dívka, tak detektiv Roger - on vypráví o případu unesené dívky a ona o životě v zajetí a svém plánu pomsty. Jenže ono je tak nějak všechno úplně jinak (nechci vám to psát přímo, aby vám zůstalo nějaké překvapení, pokud si budete chtít knihu přečíst sami). Tohle byl pro mě jednoznačně ten nejlepší okamžik z celé knihy!

POSTAVY:
Postavy jsou málo uvěřitelné a ne moc dobře promyšlené. Unesená těhotná dívka je opravdu zdatná pomstychtivá manipulátorka, která se vyznačuje především svým vysokým IQ, odhodlaností a vynalézavostí. Případy únosů vyšetřuje chytrý a velmi odvážný agent Roger Liu, který je odhodlaný vyřešit každý takový případ, který nastane. Jeho duchapřítomná kolegyně Lola mu již několikrát zachránila život. Na můj vkus je dost neslušná (mluví vulgárně, krká po jídle, atd.), ale na svůj post se hodí dokonale!

JAZYK:
Jazyk je převážně nespisovný/hovorový a plný vulgarismů - nejvíce v rozhovorech či myšlenkách vypravěčů. Myšlenky unesené dívky směřované přímo k únosci jsou psané kurzívou, takže si je nemůžete splést s obyčejnými myšlenkami při plánování pomsty, atd.
Kniha má náročné téma, které bylo podané spíše nudnou formou - neustálé popisy veškerého okolí, které nemají kolikrát ani hlavu, ani patu. Spíše se v nich neorientujete, protože je jich až přehršel. 

HODNOCENÍ: 2/5

Čekala jsem, že kniha dostojí své anotaci (příběh plný zvratů? - četli jsme stejnou knihu?). Zvrat jsem našla pouze jeden a ten jediný na mě udělal velký dojem. 
Příležitostné čtenáře thrillerů nejspíš tolik nezklame - patřím k nim také, ale řekla bych, že pro profíky tohoto žánru kniha nejspíš nebude to pravé ořechové...





2 komentáře:

  1. Povedená recenze :) A ten seznam položek se hodí :) Na knihu se chystám tak si ho schválně budu psát také :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Jsem zvědavá, jestli úmysly unesené dívky odhalíš :) Já jsem na to byla krátká... :D

      Vymazat