13.08.17

HELEN DOUGLASOVÁ - Eden

HELEN DOUGLASOVÁ - Eden

ŽÁNR: Sci-fi, Pro děti a mládež, Dívčí romány
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: After Eden
SÉRIE: Eden
DÍL: 1.
ROK VYDÁNÍ: 2015
POČET STRAN: 256
NAKLADATELSTVÍ: Yoli

ANOTACE KNIHY:
Eden Anfieldová zbožňuje záhady, a když se na škole objeví tajemný nováček Ryan Westland, úplně ji to pohltí. Na první pohled vypadá jako obyčejný kluk, proč potom nezná pizzu? A jak to, že nikdy neslyšel o Hitlerovi? Ze všeho nejvíc ale Eden mate to, že o ni Ryan jeví zájem. Eden pozvolna propadá jeho kouzlu, zároveň ale rozkrývá i jeho tajemství. Zlom nastane jednoho deštivého odpoledne, když klopýtne o zdánlivě obyčejnou knihu v Ryanově pokoji - biografii jeho nejlepšího kamaráda, která je však datovaná o celých padesát let později. Když se svým objevem na Ryana vyrukuje, zjišťuje, že na ni čeká velmi důležitý úkol, a ona právě málem zničila jeho jedinou šanci na úspěch...

JAK JSEM PŘIŠLA KE KNIZE:
Kdykoliv mi zbývá čas, tak se ráda projdu uličkami plnými knih v Levných knihách. Tahle kniha se v jedné z nich schovávala, ale já ji objevila a odnesla si ji domů.

OD OBÁLKY PO VNITŘEK:
Kniha má měkkou vazbu, která je laděná do modré barvy a jejích odstínů. Obálce dominuje nesmírně namalovaná dívka v pozadí s planetou. Moc na mě nezapůsobila.
Příběh je rozdělen na kapitoly různé délky označené naprosto klasicky - KAPITOLA TŘETÍ, atd. Vypráví je pouze jedna osoba - Eden.

MŮJ NÁZOR NA KNIHU:
Když začnete číst, kniha vás ihned vhodí do děje, kdy okamžitě mluví o novém klukovi a nenechá vás ani rozkoukat. Pro mě docela mínus, protože jsem nestihla ani pochytit starší postavy, natož nového kluka Ryana. Navíc se ze začátku velmi často střídají krátké odstavce, což je prostě k vzteku. Než se zvládnete sžít s příběhem, už je jiný.

Celý příběh jde jen a pouze o Eden a Ryana, kteří se o něco snaží - to je tak zoufale málo! Tahle kniha vám nic nepřinese, pouze vám vezme nějaký ten čas, který strávíte jejím čtením. A i když je příběh jenom o hlavní zápletce, stejně přeskakuje sem tam jako blecha a je tak rychlý, že vás to děsí - vůbec vás nenechá v sobě zabydlet. A co hůř, není ani napínavý! Ale zase na tom není až tak špatně, aby se kniha nedala přečíst.



A co je nejhůře v knize pojaté, troufnu si říct, že i absolutně nepromyšlené, jsou časové roviny neboli časové rozmezí celého příběhu. 
Příběh začíná někdy kolem měsíce března, pak najednou hrozně nelogicky přeskočí až ke koupání. Fajn, ale v březnu na pláži mrzli a v dubnu se koupou? Jako kde je nějaká logika? Navíc ani se nedozvíte, že se počasí nebo měsíc v knize změnil... Autorka přeskakuje sem tam a plácá páté přes deváté a nějak jí ty časy nesedí, když se nad nimi zamyslíte...


"Chtěla jsem prožít strhující bestseller."

Příběh je naprosto předvídatelný. Některé pasáže z něj na mě působily i vyloženě trapně, naprosto uhozeně či nepatřičně. Do prčic! A přitom by kniha mohla být skvělá, kdyby se pojala trochu jiným způsobem...


Jediné, co se knize upřít nedá, je skutečné prostředí, ve kterém se příběh odehrává. 

(zdroj zde)
POSTAVY:
Postavy v tomhle příběhu mi byly velmi nesympatické. Neoblíbila jsem si snad vůbec nikoho - a to už je opravdu co říct. Možná za to můžou dokonce hlavní postavy - vševědoucí a vlezlý Ryan, který je až moc dokonalý pro všechny dívky v jeho okolí, ale on má zájem hlavně o vegetariánku Eden, která si neustále sama sráží sebevědomí a navíc si nic nenechá pro sebe (dobře, až na jednu věc, což se divím, že vůbec zvládla, když vždy všechno hned "vyslepičila). Navíc je neskutečně vlezlá (když jí někdo řekne, že jí něco říct nemůže, tak i kdyby se stavěla na hlavu, tak by jí to říkat neměl!).
Z vedlejších postav zde máme chytrého bordeláře Connora a Megan, která neumí pít alkohol a krásně zpívá.
O nejzajímavějších a pro mě asi nejlepších postavách, totiž Amy, která miluje divadlo a je ráda středem pozornosti a Mattovi, který hraje na kytaru, se moc v knize nemluví. A to si myslím, že je zrovna škoda.

JAZYK:
Spisovný i nespisovný, málo popisný. V rozhovorech hlavně hovorový. Velmi málo uhlazený. Na mě působil hodně osekaně a uspěchaně - jako kdyby se nám autorka snažila říct co nejvíce v co nejkratším časovém úseku.
Přijde mi, že překlad je dost neobratný - věty "začala jsem běžet" nebo "položil mi na bradu namočenou froté ručník" jsou hodně přitažené za vlasy. Bohužel jsem v knize objevila i několik pravopisných hrubek, což by se stávat opravdu nemělo.

HODNOCENÍ: 2/5

Myslím, že jako oddechová kniha ještě tenhle příběh docela ujde. Ale nesnažte se v něm hledat něco víc - je to nemožné...

Žádné komentáře:

Okomentovat