08.08.17

VICTORIA SCHWABOVÁ - Archiv

VICTORIA SCHWABOVÁ - Archiv

ŽÁNR: Sci-fi, Pro děti a mládež
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Archived
SÉRIE: Archiv
DÍL: 1.
ROK VYDÁNÍ: 2014
POČET STRAN: 336
NAKLADATELSTVÍ: CooBoo

ANOTACE KNIHY:
Představte si místo, kde mrtví odpočívají na policích jako knihy. Každé tělo má svůj příběh, život uspořádaný v sérii vzpomínek, do kterých může nahlédnout jen Knihovník. Těm tělům se říká Historie.
Šestnáctiletá Mackenzie Bishopová pracuje pro Archiv jako Správce. Jejím úkolem je chytat a vracet Historie, které se sem tam probudí a utečou, Historie, které jsou často zmatené a agresivní. To všechno dělá s vědomím, že někde v Archivu odpočívá i tělo jejího dědy, který ji sem před čtyřmi lety přivedl, a mladšího bratra, s jehož ztrátou se zatím nevyrovnala.
Jedním z mnoha pravidel Archivu je, že v něm musí být naprosté ticho. Některé Historie totiž mají lehký spánek a stačí málo, aby se vzbudily. Ale teď jako by někdo neklidné mrtvé budil záměrně, z Archivu jich uniká víc a víc, a někteří mají dokonce pozměněné vzpomínky. A je na Mac, aby vypátrala, proč se to všechno vlastně děje a kdo za tím stojí, pokud možno dřív, než celý Archiv padne a ona přijde i o to málo, co z jejích blízkých zbylo…


JAK JSEM PŘIŠLA KE KNIZE:
Jednou jsem procházela Levné knihy a chtěla si odnést alespoň jednu z nich. Nevím, s kolika jsem nakonec odcházela, ale tahle k nim rozhodně patřila. Navíc jsem nečetla pořádně ani anotaci a tak jsem k jejímu čtení nebyla navnaděná již při jejím nákupu. A vlastně jsem nebyla anotací ani nijak ovlivněna, protože jsem ji až do přečtení knihy ani nepřelétla očima.



OD OBÁLKY PO VNITŘEK:
Papírový přebal je plný klíčů a laděný do zeleno modré barvičky. Tato obálka pod sebou skrývá nádherné modré desky s názvem knihy a čtyřmi klíči, které se v prostředku dotýkají. Kniha je bez papírové obálky naprosto dokonalá!!!! Bohužel i když se snažíte, tak se při čtení desky knihy vždy trochu poškrábou a na téhle je to hodně vidět...

Příběh se dělí na jednotlivé kapitoly různé délky, které vypráví pouze Mackenzie (hlavní postava knihy). Jsou označeny ozdobně napsaným číslem kapitoly tak precizně, že jsem měla někdy problém psané číslo vůbec přečíst.

MŮJ NÁZOR NA KNIHU:
Na začátku příběhu se na vás nabalují informace jedna za druhou a autorka vás krásně začleňuje do příběhu, ale i úkolům Správců, Archivu, atd. Hodně vám v tom pomůže hlavně to, že se v přítomnosti (hlavní příběh) sem tam objevují i vyprávění z minulosti - krásně je v nich vidět, jak svého dědečka Mac (hlavní postava) zbožňovala. Působí na mě jako dopisy pro něho. A navíc vás krásně vtáhnou do příběhu a vysvětlí to nejdůležitější pro Správce. Je to fajn a velmi vám to pomůže se zorientovat. V tomto náhledu do minulosti si autorka vyhrála s jazykem knihy, který je v těchto momentech naprosto odlišný. A to nemluvím o tom, že jsou tyto pasáže napsány tučným písmem, takže se v příběhu nemáte šanci ztratit. Moc pěkný tah!


(zdroj obrázku zde)
Téma knihy je vskutku originální! Přišlo mi jako další z alternativ vysvětlení "života po smrti". Možná proto mi představa Historií uložených v Archivu někdy přišla jako z reálného života nám známá márnice, vzhledem k velmi malému popisu prostředí v příběhu. Ale co na tom záleží, že chyběly popisy míst - archiv jsem si utvořila k obrazu svému a viděla se kráčet mezi jednotlivými schránkami Historií, kde vládne ticho a klid. Takže mě nakonec tahle představa ani neděsila, jako zpočátku.

Autorka krásně ukázala pocity, které Mac zažívá od smutku ze ztráty svého bratra a dědečka po nerozhodnost při vyřčení pravdy či zvědavost. Cítila jsem se úplně jako ona a věřte mi, že mi moc nehtů po zavření knihy nezůstalo. 

"Žít v blažené nevědomosti jde jenom tehdy, když vámi nezmítá zvědavost."

V některých příbězích se neklade moc důraz na detaily. Zmíní se jednou a už se k nim nikdo nevrací, tzn. že zůstanou opomenuty. Tady se s nimi pracuje úplně jinak. Jsou důležité a zmiňují se neustále - např. sundavání/nandavání prstýnku, hledání vzpomínek v Úžinách, atd. Všechny tyhle důležité momenty jsou v příběhu zachovány a to jsou pro mě body k dobru.


"O náhodách mluví lidé, kteří jsou příliš líní na to, aby se snažili zjistit pravdu."


Každé tajemství vyplouvá na povrch v tu pravou chvíli a neskutečně vás zaskočí! Možná nějaké útržky tušíte, ale já jich zdaleka netušila tolik, kolik si jich na nás autorka vymyslela! Já po jejím přečtení nemohla pomalu ani dýchat, jak jsem se snažila všechno vstřebat a utřídit.


ZAČÁTEK SPOILERU! Je zvláštní, že jakmile se přestěhujete, objevíte ihned někoho, kdo je stejný jako vy. O Wesleym to zpočátku netušíte, ale už někdy v okamžiku, kdy se dozvíte, že je také Správce a navrací Historie do Archivu, máte pocit, že již víte, že bude jednou Lovcem a parťákem právě naší Mackenzie. Měli jste to také tak? Jsem zvědavá, zda jsem to odhadla nakonec dobře. Uvidíme třeba v dalším díle. KONEC SPOILERU! 

Musím říct, že autorce se povedlo vytvořit krásné prostředí pro originální příběh. Snadno se do něj vžijete, jako kdybyste k němu patřili odjakživa. Sice je kniha pro mladší čtenáře, ale já si ji maximálně užila!

POSTAVY:
Postavy v tomto příběhu jsou velmi sympatické a hodně mi přirostly k srdci. Vnímala jsem s nimi všechny jejich pocity a neměla jsem problém se do nich vcítit.
Hlavní postavou je odvážná Mackenzie, která se nedokáže smířit se smrtí svého mladšího bratra Bena - kvůli tomu je hodně smutná nejenom ona, ale i celá její rodina. Zároveň dokáže být neskutečně cílevědomá a zvědavá až tak moc, že to zahání průšvihem. Velkou oporou je jí vtipný a kamarádský Wesley, který má charisma na rozdávání, šibalský úsměv a věčně rozježené vlasy. Nemůžu si pomoct, ale svou veselostí a hláškami dokázal nakazit i mě.
Mackenzie velmi pomáhá charismatický Knihovník Roland, který má pochopení pro její smutek, ale zároveň se nechce vzepřít žádným pravidlům či předpisům, ke kterým chová úctu.
A pak zde máme ještě velmi zvláštně se chovající Historii Owena, který skrývá nejedno tajemství.

JAZYK:
Příběh je psán v ich formě, tudíž se velmi snadno vcítíte do pocitů postav. Jazyk vás snadno vtáhne do děje, který neustále graduje. Ve vzpomínkách na dědečka převládá spíše jazyk popisný (př. ty bys udělal, atd.). Připomíná jakoby dopisy právě dědečkovi Mac. 
Jazyk je převážně spisovný. V rozhovorech se uplatní i jazyk nespisovný/hovorový.

HODNOCENÍ: 5/5

"Jenom hlupáci a zbabělci pohrdají strachem. Strach člověka udržuje naživu."

Vím, že má kniha i druhý díl, ale mám pocit, že ho vlastně ani moc nepotřebuje - příběh byl totiž ucelený a končil skvěle. Sice jsem zvědavá, zda dojde na má slova (viz. spoiler), ale uvnitř své hlavy to ani moc vědět nepotřebuji. Kniha se mi líbila a možná bych ji nechala i takto ukončenou. Každopádně druhý díl se pokusím sehnat a třeba se dozvím o Archivu ještě něco víc, i když to tenhle příběh vlastně vůbec nepotřebuje...

Pozn. Nevíte, jak si přečíst spoilery? Je to jednoduché - táhněte myší a označte si část textu označenou jako spoiler. Ihned ho uvidíte... :) Ovšem nedělejte to, pokud jste knihu nečetli, mohli byste přijít o překvapení či velká odhalení.

Žádné komentáře:

Okomentovat